Animacja już dawno przestała być techniką zarezerwowaną dla bajek dla dzieci. Możliwość dość szybkiego i szytego całkowicie na miarę komunikatu bardzo szybko znalazła swoje miejsce w świecie biznesu, a w miarę rozwoju technologii stała się jednym z najważniejszych środków przekazu marketingowego. 

Obraz przyswajany jest przez mózg 12 razy lepiej i 60 razy szybciej niż tekst, a do tego podnosi poziom oksytocyny we krwi, co z kolei wzmacnia więzi emocjonalne z tym co widzimy. Dlatego filmy i animacje mają wielką moc oddziaływana, a te drugie narzucają nam najmniej ograniczeń jeśli chodzi o ich tworzenie. W formie animacji można przygotować wszystko: od historii o firmie, przez instrukcje, raporty, prezentacje aż po reklamy brandingowe i te stricte sprzedażowe.

Jak stworzyć skuteczną animację? Jest kilka ważnych zasad.

1. Klient

Dobrze wiesz, że żeby Twoje wszelkie działania marketingowe były skuteczne musisz myśleć jak twój Klient. Nie dać złapać się w pułapkę myślenia że „chcę sprzedać jak najwięcej więc mój komunikat jest do wszystkich” bo najprawdopodobniej efekt, który osiągniesz będzie odwrotny. No chyba, że masz nieograniczony budżet marketingowy. Ale nie sądzę;)

W przypadku animacji, oprócz określenia cech demograficznych swojej grupy docelowej musisz wziąć pod uwagę oczywiście kwestie tego jak i gdzie Twój film będzie oglądany.

O ile w przypadku tych pierwszych parametrów musisz dopasować do Klienta styl graficzny, język i  poziom skomplikowania przekazu, o tyle w przypadku tych drugich musisz przeanalizować jego zachowania i sposób oglądania. Po pierwsze przemyśl czy głównym ekranem, na którym Twój odbiorca obejrzy animację będzie komputer czy telefon. Ponad połowa treści video w internecie oglądana jest na smartfonach, i koniecznie trzeba brać to pod uwagę decydując czy nasza animacja będzie miała format poziomy czy pionowy. Jeśli wiemy, że nasza animacja będzie oglądana bez dźwięku (np. w środkach komunikacji publicznej czy na targach) – zadbajmy o napisy, nie rezygnujmy jednak z warstwy audio to kolejny element który może wpłynąć na decyzje naszych potencjalnych Klientów – nie zaniedbujmy go.

Ponad połowa internautów deklaruje że przerywa oglądanie treści ze względu na ich niedopasowanie do ich potrzeb i oczekiwań – najpierw zastanówmy się jakich informacji i jak podanych potrzebują nasi odbiorcy, a dopiero portem zabierajmy się za scenariusz animacji.

2. Dane

Data-driven marketing jest jednym z najmocniejszych trendów ostatnich lat, to dzięki niemu zmieniło się podejście do tworzenia komunikatów marketingowych, zarządzania relacjami z Klientem i zakupu mediów. 

Idealnym rozwiązaniem jest jeśli mamy dostęp do danych dotyczących naszych Klientów, ich zachowań i preferencji. Dokładne ich przeanalizowanie przed etapem tworzenia animacji pozwala na dobranie odpowiednich zmiennych dla naszej animacji, takich jak tematyka, technika, format, tempo, charakteru etc. A w kolejnym etapie jest bazą do odpowiedniego targetowania w mediach. Technika animacji pozwala dość łatwo opracować animacje pod katem różnych grup docelowych. Przy podobnym budżecie jesteśmy w stanie uszyć historie pod różne scenariusze, zmieniając tylko kilka zmiennych.

3. Uwaga

Uwagę naszego odbiorcy musimy przykuć od razu. W warstwie video i w audio. Pierwsze 5 sekund materiału video ma kluczowe znaczenie. Jak wykorzystują to eksperci możemy zaobserwować na przykładzie trailerów filmowych: jeśli włączysz sobie na YouTube trailer z 2003 roku, np. Fast and Furious 2 – zobaczysz, że dźwięk pojawia się w dopiero w 7 sekundzie materiału a obraz – w 10. Jeśli spojrzysz natomiast na trailer 8 części tego cyklu z 2017 roku zostaniesz od razu zaatakowany dźwiękiem i obrazem.

Jeśli przygotowujesz materiał sprzedażowy znak identyfikujący markę musisz pokazać od razu, jeśli przygotowujesz film pod kątem wizerunkowym lub materiał wymaga zrozumienia
i przemyślenia – wtedy najpierw skup się na nawiązaniu więzi z odbiorcą
i dopiero wtedy pokazuj mu markę.

Nie zapominaj o odpowiednim podkładzie muzycznym, lektorze i innych elementach audio – 95% materiałów na You Tube oglądane jest z dźwiękiem – to ważny element przykuwający uwagę i budujący emocje.

4. Emocje

A te są najważniejsze. Zdecydowana większość decyzji zakupowych podejmowana jest pod wpływem emocji. Obecnie jednym z najmocniejszych trendów w marketingu są reklamy bazujące na emocjach. Pamiętacie serię reklam Allegro z grudnia 2016 roku gdzie dziadek uczył się angielskiego dla swojej wnuczki? Pół Polski ( i nie tylko) miało mokre oczy oglądając te spoty a Allegro z serwisu gdzie kupowało się mydło i powidło stało się „Fajną” marką. 

Przygotowując scenariusz animacji dokładnie zaplanuj jaki chcesz osiągnąć efekt: czy chcesz odbiorcę rozbawić czy wzruszyć, czy może dać mu poczucie bezpieczeństwa poprzez fakt, że wie czego potrzebuje. Na pewno nie pozostawiaj go obojętnego. 

Emocjonalne treści są udostępniane dużo częściej niż inne, a badania wskazują, że użycie aspektów humorystycznych znacznie podnosi wskaźniki efektywności reklam.

5. Personalizacja i interakcja

W natłoku informacji atakujących zewsząd konsumenta jednym z podstawowych sposobów na wyróżnienie jest personalizacja. Maksymalne dopasowanie komunikatu do odbiorcy jest konieczne jeśli chcemy osiągnąć wymierne efekty. Materiały animowane maja tą przewagę nad klasycznym video, że dość łatwo (i niskokosztowo!) można je dostosować zmieniają niewielkie elementy sprawiające, że wyglądają na bardziej spersonalizowane. Jeśli masz większy budżet możesz pokusić się o stworzenie animacji personalizowanej, gdzie po spięciu z odpowiednią bazą będziesz miał możliwość wyświetlania Klientowi zupełnie indywidualnych treści.

Takie elementy jak komunikacja bezpośrednio do odbiorcy, mówienie mu na „Ty”, dobranie odpowiedniego języka i dopasowanie do potrzeb, o których pisałam wcześniej, są również bardzo istotne. Najważniejsze jest jednak by nasz odbiorca jednoznacznie wiedział czego od niego oczekujemy, dlatego animacja powinna zawierać na końcu jasne CTA: „Zadzwoń”, „Odwiedź naszą stronę” czy „Udostępnij”.

Podobał Ci się ten tekst? Udostepnij😉

Skuteczna animacja sprzedażowa

Animacja

Joanna Gajewska

Dyrektor Zarządzający w Animise

Od ponad 13 lat zajmuje się obszarem komunikacji głównie w sektorze finansowym. Specjalizuje się w strategii i produkcji video. Jej biznesową pasją jest śledzenie trendów i raportów. Swoje doświadczenie zdobywała zarówno po stronie Klienta, jak i agencji, pracując dla takich marek jak Deutsche Bank, Honda, Allianz, Tax Care, Profitia, CIPS, IPF Digital, Inter Cars, Medicover czy BNI..

Adwise Group
Zobacz co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić.

Jesteśmy agencją marketingu zintegrowanego, specjalizująca się w skutecznej komunikacji oraz tworzeniu unikatowych narzędzi marketingowych.

zobacz więcej

Produkujemy filmy i animacje biznesowe szybko i efektywnie trafiające z komunikatem do odbiorców. Nasze produkcje dopasowujemy do celów i budżetu Klienta.

zobacz więcej

Kancelarię adwokacką Barbary Bil na tle innych kancelarii wyróżnia to, że zespół posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyte w działach prawnych małych firm oraz korporacji, zarówno polskich, jak i zagranicznych.

zobacz więcej