Pandemia Covid19 zachwiała podstawami naszego świata i zmieniła go na zawsze. Zmieniła nasze podejście do życia, a co za tym idzie zmieniła też postawy konsumentów. W gospodarce wciąż widać duży niepokój, ale powoli przyzwyczajamy się do nowej rzeczywistości i zaczynamy zastanawiać się nad tym jak będą wyglądały najbliższe miesiące. Jak postawy i nastroje społeczne przełożą się na nowe trendy marketingowe?
W styczniu Ford wydał raport dotyczący trendów na 2020,w którym wyraźnie na pierwszy plan wysunęły się kwestie związane z zaufaniem i samotnością. Choć wydaje nam się, że to było w poprzedniej epoce, to okazuje się, że pandemia nie tylko nie zmieniła tych nastrojów, a wręcz je umocniła. W połowie maja firma Kantar przeprowadziła w 50 krajach 4 falę badania diagnozującego nastroje konsumenckie związane z pandemią. W ramach powoli stabilizujących się nastrojów zdiagnozowano nowe trendy, które niewątpliwie namieszają w świecie marketingu i mediów.
Wartości
Jeszcze przed pandemią aż 67% badanych odpowiadało, że ma większe oczekiwania wobec marek niż w przeszłości oraz, że gdy tracą one zaufanie to nie ma już możliwości jego odzyskania.
Wraz z pojawieniem się zagrożenia koronawirusem i związanymi z tym ograniczeniami wartości stały się jeszcze mocniejszą walutą. Siedząc w domach, obawiając się o przyszłość swoją, swoich rodzin, biznesów, świata ludzie jeszcze bardziej niż do tej pory potrzebowali dowodów na to, że na świecie istnieje dobro i że będzie dobrze. Dawało to poczucie bezpieczeństwa. Wielkie marki dostrzegły to jako pierwsze wdrażając w swojej komunikacji rozwiązania CSRowe; w ślad za nimi poszło wiele innych. W sytuacji dużego niepokoju osobistego i ekonomicznego wartości są bardzo mocną walutą i przetrwają Ci, którzy potrafią dzielić się dobrem i zachowywać się etycznie. Konsument ery COVID19 będzie wymagał jeszcze więcej.
Cyfrową samotność
Ponad 60% respondentów z całego świata pod koniec 2019 roku potwierdziło, że ciągle czują się samotni. Jednocześnie 45% zaznaczyło, że daje ona markom okazję do pomocy w znalezieniu pocieszenia i interakcji z innymi.
Jeśli pod koniec 2019 roku ponad połowa ludzkości czuła się samotna to jak poczuła się gdy została zamknięta w domach bez możliwości kontaktu z innym człowiekiem? Niewątpliwie jeszcze bardziej wtedy zostały docenione kontakty społeczne. Jak sytuacja pandemiczna wpłynie na dłuższą metę na poczucie naszej samotności czas pokaże, jednak marki, które pomagają w przetrwaniu tej sytuacji i stają się „comfort brands” niewątpliwie wygrają na emocjonalnym przywiązaniu do siebie Klienta.
Rosnąca wrażliwość na ceny
Niepokojowi związanemu z sytuacją gospodarczą towarzyszy pesymizm co do możliwości ponownego „odrodzenia się” wirusa, a także potencjalnych długoterminowych skutków pandemii. Według analityków Kantara kluczowe w budowaniu konkurencyjności marek staną się strategie cenowe i promocyjne oraz oferowanie wartości dodanej. 45% gospodarstw domowych już obecnie doświadczyło spadku dochodów podczas pandemii, a 26% spodziewa się, że ich dochody zmaleją w przyszłości. Skutkuje to znacznie większym zwracaniem uwagi na ceny produktów (68%) i szerzącym się poglądem (45%), że firmy powinny pomagać konsumentom, oferując zniżki i promocje. Oferowanie rabatów i promocji to obecnie najsilniej wyrażone oczekiwanie wobec marek. Drugie to stosowanie środków higieny dla ochrony pracowników i zapewnienie zaopatrzenia.
Powyższe nastroje nie pozostają bez wpływu na media i marketing. W połączeniu, z sytuacją ekonomiczną, która wymogła na markach ograniczenie budżetów niezbędna była i będzie w najbliższych miesiącach gruntowana zmiana strategii. Z jednej strony nasz nowy konsument jest bardziej wymagający, a co za tym idzie dobór komunikatów i mediów musi być bardziej precyzyjny, a z drugiej strony istotniejsza niż wcześniej jest dla niego cena, dlatego na rynek reklamowy może wrócić tendencja do komunikacji opartej na konkurencji cenowej.
Nowa fala nabywców w handlu elektronicznym
Od początku lockdownu obserwowany jest bardzo szybki wzrost w tym kanale handlu w porównaniu z pozostałymi segmentami rynku detalicznego. Zdaniem analityków Kantara w nadchodzącym roku handel elektroniczny jeszcze bardziej wyprzedzi tradycyjny handel detaliczny. Z badań wynika, że w czasie pandemii wiele osób zaczęło kupować w internecie towary, które wcześniej kupowało w kanale tradycyjnym. Natomiast osoby, które od dawna kupowały w internecie znacznie zintensyfikowały te zakupy – ponad 33% gospodarstw domowych znacznie zwiększyło lub znacząco zwiększyło wydatki na zakupy przez Internet w okresie pandemii. Nieunikniony jest więc fakt, że te przyzwyczajenia pozostaną na dłużej – przyznaje to 1 na 3 badanych. Pojawienie się nowych grup konsumentów w handlu elektronicznym pozowli na upowszechnienie się mniej znanych marek i na zagospodarowanie swojej przestrzeni przez nowe podmioty, lub te, które do tej pory sprzedawały swoje towary w kanale tradycyjnym. Większe wymagania dotychczasowych, oraz pojawienie się nowych Klientów będzie wymagało od marek zadbania o dobre doświadczenia, gdyż w tej chwili wciąż 25% kupujących online uznaje tę metodę robienia zakupów za mniej satysfakcjonującą w porównaniu do wizyty w fizycznym sklepie.
Ekologiczny niepokój i paradoks.
Pod koniec 2019 roku konsumenci na całym świecie z niepokojem patrzyli na zmiany klimatyczne. Jednak nie przekładało się to znaczne na zmiany zachowań. Aż 64% respondentów przyznało, że nie zmienia swoich nawyków, ponieważ nie wierzy, że to pomoże. Jednocześnie bardzo mocno rozwijał się rynek upcyclingu (przetwarzania przedmiotów w wyniku czego powstają produkty o wyższej wartości) i już 60% osób przyznało, że jest dużo bardziej otwarte na zakup towarów używanych niż 5 lat wcześniej.
Lockdown gospodarki i zamknięcie w domach drastycznie wymusiło jednak zmiany wielu zachowań. Przede wszystkim docenione zostały lokalne produkty. Aż 65% ludzi preferuje obecnie towary i usługi pochodzące z ich własnego kraju. Odsetek ten wzrasta wśród osób uważających, że aktywnie poszukują rozwiązań przyjaznych dla środowiska (79%) lub że są zaangażowane w ochronę środowiska (72%). 25% konsumentów uważa, że właściciele używanych przez nich marek powinni sprowadzać produkcję z powrotem do własnego kraju.
Nowe podejście do lokalnych produktów będzie ogromnym polem do rozwoju dla wielu firm i zmusi międzynarodowe marki do zwrócenia szczególnej uwagi na pochodzenie produktów, oznaczenie tegoż pochodzenia i docenienie lokalnych dostawców.
Nowa rzeczywistość, większe wymagania konsumentów co do jakości, cen, prawdziwych wartości marek i ekologii, nowe kanały dystrybucji, przeniesienie dużej części hadlu do internetu – wszystko to będzie miało ogromny wpływ na marketing i media. Jaki? W tej chwili możemy to jedynie prognozować, bo nikt z nas nie wiem jak będą wyglądały najbliższe miesiące i do czego zmusi nas jeszcze wirus Covid19….
najnowsze wpisy
Adwise Group
Zobacz co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić.
Jesteśmy agencją marketingu zintegrowanego, specjalizująca się w skutecznej komunikacji oraz tworzeniu unikatowych narzędzi marketingowych.
Produkujemy filmy i animacje biznesowe szybko i efektywnie trafiające z komunikatem do odbiorców. Nasze produkcje dopasowujemy do celów i budżetu Klienta.
Kancelarię adwokacką Barbary Bil na tle innych kancelarii wyróżnia to, że zespół posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyte w działach prawnych małych firm oraz korporacji, zarówno polskich, jak i zagranicznych.