Pandemia Covid19 zachwiała podstawami naszego świata i zmieniła go na zawsze. Zmieniła nasze podejście do życia, a co za tym idzie zmieniła też postawy konsumentów. W gospodarce wciąż widać duży niepokój, ale powoli przyzwyczajamy się do nowej rzeczywistości i zaczynamy zastanawiać się nad tym jak będą wyglądały najbliższe miesiące. Jak postawy i nastroje społeczne przełożą się na nowe trendy marketingowe?

 

W styczniu Ford wydał raport dotyczący trendów na 2020,w którym wyraźnie na pierwszy plan wysunęły się kwestie związane z zaufaniem i samotnością.  Choć wydaje nam się, że to było w poprzedniej epoce, to okazuje się, że pandemia nie tylko nie zmieniła tych nastrojów, a wręcz je umocniła. W połowie maja firma Kantar przeprowadziła w 50 krajach 4 falę badania diagnozującego nastroje konsumenckie związane z pandemią. W ramach powoli stabilizujących się nastrojów zdiagnozowano nowe trendy, które niewątpliwie namieszają w świecie marketingu i mediów.

Wartości

Jeszcze przed pandemią aż 67% badanych odpowiadało, że ma większe oczekiwania wobec marek niż w przeszłości oraz, że gdy tracą one zaufanie to nie ma już możliwości jego odzyskania.

Wraz z pojawieniem się zagrożenia koronawirusem i związanymi z tym ograniczeniami wartości stały się jeszcze mocniejszą walutą. Siedząc w domach, obawiając się o przyszłość swoją, swoich rodzin, biznesów, świata ludzie jeszcze bardziej niż do tej pory potrzebowali dowodów na to, że na świecie istnieje dobro i że będzie dobrze. Dawało to poczucie bezpieczeństwa. Wielkie marki dostrzegły to jako pierwsze wdrażając w swojej komunikacji rozwiązania CSRowe; w ślad za nimi poszło wiele innych. W sytuacji dużego niepokoju osobistego i ekonomicznego wartości są bardzo mocną walutą i przetrwają Ci, którzy potrafią dzielić się dobrem i zachowywać się etycznie. Konsument ery COVID19 będzie wymagał jeszcze więcej.

Cyfrową samotność

Ponad 60% respondentów z całego świata pod koniec 2019 roku potwierdziło, że ciągle czują się samotni. Jednocześnie 45% zaznaczyło, że daje ona markom okazję do pomocy w znalezieniu pocieszenia i interakcji z innymi.

Jeśli pod koniec 2019 roku ponad połowa ludzkości czuła się samotna to jak poczuła się gdy została zamknięta w domach bez możliwości kontaktu z innym człowiekiem? Niewątpliwie jeszcze bardziej wtedy zostały docenione kontakty społeczne. Jak sytuacja pandemiczna wpłynie na dłuższą metę na poczucie naszej samotności czas pokaże, jednak marki, które pomagają w przetrwaniu tej sytuacji i stają się „comfort brands” niewątpliwie wygrają na emocjonalnym przywiązaniu do siebie Klienta.

Rosnąca wrażliwość na ceny

Niepokojowi związanemu z sytuacją gospodarczą towarzyszy pesymizm co do możliwości ponownego „odrodzenia się” wirusa, a także potencjalnych długoterminowych skutków pandemii. Według analityków Kantara kluczowe w budowaniu konkurencyjności marek staną się strategie cenowe i promocyjne oraz oferowanie wartości dodanej. 45% gospodarstw domowych już obecnie doświadczyło spadku dochodów podczas pandemii, a 26% spodziewa się, że ich dochody zmaleją w przyszłości. Skutkuje to znacznie większym zwracaniem uwagi na ceny produktów (68%) i szerzącym się poglądem (45%), że firmy powinny pomagać konsumentom, oferując zniżki i promocje. Oferowanie rabatów i promocji to obecnie najsilniej wyrażone oczekiwanie wobec marek. Drugie to stosowanie środków higieny dla ochrony pracowników i zapewnienie zaopatrzenia.

Powyższe nastroje nie pozostają bez wpływu na media i marketing. W połączeniu, z sytuacją ekonomiczną, która wymogła na markach ograniczenie budżetów niezbędna była i będzie w najbliższych miesiącach gruntowana zmiana strategii. Z jednej strony nasz nowy konsument jest bardziej wymagający, a co za tym idzie dobór komunikatów i mediów musi być bardziej precyzyjny, a z drugiej strony istotniejsza niż wcześniej jest dla niego cena, dlatego na rynek reklamowy może wrócić tendencja do komunikacji opartej na konkurencji cenowej.

Nowa fala nabywców w handlu elektronicznym

Od początku lockdownu obserwowany jest bardzo szybki wzrost w tym kanale handlu w porównaniu z pozostałymi segmentami rynku detalicznego. Zdaniem analityków Kantara w nadchodzącym roku handel elektroniczny jeszcze bardziej wyprzedzi tradycyjny handel detaliczny. Z badań wynika, że w czasie pandemii wiele osób zaczęło kupować w internecie towary, które wcześniej kupowało w kanale tradycyjnym. Natomiast osoby, które od dawna kupowały w internecie znacznie zintensyfikowały te zakupy – ponad 33% gospodarstw domowych znacznie zwiększyło lub znacząco zwiększyło wydatki na zakupy przez Internet w okresie pandemii. Nieunikniony jest więc fakt, że te przyzwyczajenia pozostaną na dłużej – przyznaje to 1 na 3 badanych. Pojawienie się nowych grup konsumentów w handlu elektronicznym pozowli na upowszechnienie się mniej znanych marek i na zagospodarowanie swojej przestrzeni przez nowe podmioty, lub te, które do tej pory sprzedawały swoje towary w kanale tradycyjnym. Większe wymagania dotychczasowych, oraz pojawienie się nowych Klientów będzie wymagało od marek zadbania o dobre doświadczenia, gdyż w tej chwili wciąż 25% kupujących online uznaje tę metodę robienia zakupów za mniej satysfakcjonującą w porównaniu do wizyty w fizycznym sklepie.

Ekologiczny niepokój i paradoks.

Pod koniec 2019 roku konsumenci na całym świecie z niepokojem patrzyli na zmiany klimatyczne. Jednak nie przekładało się to znaczne na zmiany zachowań. Aż 64% respondentów przyznało, że nie zmienia swoich nawyków, ponieważ nie wierzy, że to pomoże. Jednocześnie bardzo mocno rozwijał się rynek upcyclingu (przetwarzania przedmiotów w wyniku czego powstają produkty o wyższej wartości) i już 60% osób przyznało, że jest dużo bardziej otwarte na zakup towarów używanych niż 5 lat wcześniej.

Lockdown gospodarki i zamknięcie w domach drastycznie wymusiło jednak zmiany wielu zachowań. Przede wszystkim docenione zostały lokalne produkty. Aż 65% ludzi preferuje obecnie towary i usługi pochodzące z ich własnego kraju. Odsetek ten wzrasta wśród osób uważających, że aktywnie poszukują rozwiązań przyjaznych dla środowiska (79%) lub że są zaangażowane w ochronę środowiska (72%). 25% konsumentów uważa, że właściciele używanych przez nich marek powinni sprowadzać produkcję z powrotem do własnego kraju.

Nowe podejście do lokalnych produktów będzie ogromnym polem do rozwoju dla wielu firm i zmusi międzynarodowe marki do zwrócenia szczególnej uwagi na pochodzenie produktów, oznaczenie tegoż pochodzenia i docenienie lokalnych dostawców.

 

Nowa rzeczywistość, większe wymagania konsumentów co do jakości, cen, prawdziwych wartości marek i ekologii, nowe kanały dystrybucji, przeniesienie dużej części hadlu do internetu – wszystko to będzie miało ogromny wpływ na marketing i media. Jaki? W tej chwili możemy to jedynie prognozować, bo nikt z nas nie wiem jak będą wyglądały najbliższe miesiące i do czego zmusi nas jeszcze wirus Covid19….

Joanna Gajewska

Joanna Gajewska

Dyrektor Zarządzający w Animise

Od ponad 13 lat zajmuje się obszarem komunikacji głównie w sektorze finansowym. Specjalizuje się w strategii i produkcji video. Jej biznesową pasją jest śledzenie trendów i raportów. Swoje doświadczenie zdobywała zarówno po stronie Klienta, jak i agencji, pracując dla takich marek jak Deutsche Bank, Honda, Allianz, Tax Care, Profitia, CIPS, IPF Digital, Inter Cars, Medicover czy BNI..

Adwise Group
Zobacz co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić.

Jesteśmy agencją marketingu zintegrowanego, specjalizująca się w skutecznej komunikacji oraz tworzeniu unikatowych narzędzi marketingowych.

zobacz więcej

Produkujemy filmy i animacje biznesowe szybko i efektywnie trafiające z komunikatem do odbiorców. Nasze produkcje dopasowujemy do celów i budżetu Klienta.

zobacz więcej

Kancelarię adwokacką Barbary Bil na tle innych kancelarii wyróżnia to, że zespół posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyte w działach prawnych małych firm oraz korporacji, zarówno polskich, jak i zagranicznych.

zobacz więcej