Czego ciekawego możemy spodziewać się branży webdesignu w 2020?

Każdego roku rynek webdesignu kształtowany jest przez przeróżne trendy. Dawniej były to serwisy flashowe, później statyczne, po nich przyszła era chatbotów czy responsywności mobilnej. Czego możemy spodziewać się w 2020? Sprawdziliśmy to dla Was.

  1. Modułowe serwisy internetowe.

Dziś rynek webdesignu możemy śmiało podzielić na kilka segmentów. Po pierwsze generatory stron WWW. Tanie w użyciu, ograniczone w swych możliwościach, dające wąskie możliwości integracji z innym oprogramowaniem. Z drugiej strony agencje interaktywne, które szyją rozwiązania na miarę, co ma jednak swoją cenę. Po środku gotowe szablony do wykorzystania będące niejako kompromisem dla tych, którzy oczekują czegoś więcej niż serwis z generatora, ale budżet nie pozwala im na zlecenie przygotowania go profesjonalnej agencji lub fachowcowi. Sądzę, że w 2020 możemy spodziewać się powstania nowej kategorii tzw. konstrukcji modułowych.

Zasada jest prosta, serwisy internetowe projektowane na zlecenie będą powstawać z uprzednio przygotowanych modułów jak z klocków, które będą wymagały już tylko ostylowania. Coś jak generator z concierge, który doradzi i poprowadzi projekt. Dzięki temu rozwiązania czas jak i cena budżet potrzebny do postawienia strony znacząco spadnie.

2. Wracają chatboty.

Kilka lat temu chatboty zalały internet. Jako jednak, że technologia była niedoskonała to częściej były ciekawostką technologiczną lub zabawką aniżeli faktycznym rozwiązaniem problemu. Dziś w dobie rozwijającej się sztucznej inteligencji ma się to zmienić. Wg badania zreazlizowanego przez firmę Gartner ponad 85% interakcji z Klientami zostanie zautomatyzowane.

3. Szybsze i bardziej mobilne www dzięki AMP.

AMP to skrót od Accelerated Mobile Pages czyli stworzony przez Google w październiku 2015 zbiór zasad dotyczących kodu html naszej strony WWW. W dużym uproszczeniu opiera się to na kilku rzeczach. Po pierwsze musimy posiadać stronę zoptymalizowaną pod kątem AMP tj. w zminimalizowanej ilości java script, ale opartej gównie na bazie tzw. web components i css. Dodatkowo nasza strona musi zostać odpowiednio zaindeksowana, wówczas zostanie wczytana do specjalnego googlowego cache’u. Wg danych od Google stosowanie AMP ma przyspieszać wczytywanie się stron nawet o 85%. Dziś jest to szczególnie istotne z uwagi na gigantyczną konsumpcję internetu na urządzeniach mobilnych oraz przez fakt, że czas ładowania się strony znacząco spływa na jej wartość SEO.

4. Wyszukiwanie głosowe.

Wyszukiwanie głosowe to szybko rosnący trend popularyzowany przez takie rozwiązania jak Siri, Google Assistant czy Alexe od Amazona. Do niedawna były to natywna funkcjonalność konkretnej aplikacji, dziś jednak wyszukiwanie głosowe stanowczo wkracza do wyszukiwania online. Internauci stają się coraz bardziej wygodni. Google twierdzi, że w 2019 aż 20% wyszukiwań mobilnych to wyszukiwania głosowe. Jak wynika natomiast z badania przeprowadzonego przez wix.com w 2016 to do końca 2020 szacuje się, że co drugie wyszukiwanie będzie odbywać się głosowo.

5. Dynamiczne interfejsy (motion UI).

Podstawowym wyzwaniem z jakim zmaga się webdesigner to przykucie i utrzymanie uwagi odwiedzających. Im serwis WWW ciekawszy tym łatwiej będzie nam zaangażować internautów. Na ciekawy pomysł jak odpowiedzieć na to wyzwanie wpadli twórcy serwisu https://www.theatlantic.com/sponsored/athenahealth/population-healthier/598/

Wg znawców internetu tak dynamiczna konstrukcja strony ma powodować, że będzie ona ciekawsza dla przeciętnego zjadacza chleba. Osobiście mam bardzo mieszane uczucia. W mojej ocenie rozwiązanie jest tak samo ciekawe jak irytujące. Jak to się też ma do trendu przyspieszania internetu, o którym pisałem w punkcie trzecim? Przy pierwszym ładowaniu serwis „podtopił” mi płynność działania przeglądarki na kilka sekund. Ot co.

6. Progresywne aplikacje internetowe (PWA)

Samo PWA nie jest niczym nowym, chciałbym jednak zwrócić na nie uwagę z powodu jego rosnącej popularności. Czym jest PWA? To rozwiązanie pozwalające na zastąpienie kosztownych aplikacji mobilnych, które zazwyczaj pisane są na kilka popularnych platform, aplikacją webową. Korzystając z PWA użytkownik wykorzystuje funkcjonalność przeglądarki mobilnej, ale będzie miał wrażenie, że korzysta z aplikacji natywnej. Przy założeniu, że w 2019 aż 65% zakupów online co wynika z badania zrealizowanego przez serwis statista.com to PWA może stanowić łakomy kąsek dla wszelakiej maści biznesów ecommerce, platform informacyjnych i wszystkich rozważających wprowadzenie aplikacji mobilnej do swojej oferty, którym budżet na to nie pozwala.

7. SPA czyli Single Page Application.

Rosnąca popularność SPA wynika bezpośrednio z wysokiej efektywności aplikacji webowych jaką oferuje to rozwiązanie. Nie zagłębiając się w meandry techniczne tej technologii najprościej będzie jeśli podam przykłady najpopularniejszych SPA. Każdy zna Facebooka, Gmaila, Google Drive czy Google Maps.

8. Technologia Blockchain

Kryptowaluty nie są niczym nowym. Światło dzienne ujrzały w 2004, ale tak naprawdę znaczna ich popularyzacja rozpoczęła się kilka lat temu. W zeszłym roku średnio miesięczny obrót kryptowalut sięgnął 280 miliardów dolarów amerykańskich. Dlaczego technologia blockchain jest taka popularna? Po pierwsze jest to stosunkowo bezpieczny system walutowy, odporny na cyberataki czy błędy techniczne. Po drugie jest bardzo szybko, ale to co go, moim zdaniem najbardziej wyróżnia to anonimowość i brak pewnych regulacji. Wszystko to powoduje, że kryptowaluty wychodzą poza płaszczyznę inwestowania stając się równoprawnym środkiem płatniczym. Aktualnie w Chinach dostępne są karty przedpłacone krypto i terminale umożliwiające dokonywania płatności w sklepach. W Polsce kryptowalutami zapłacimy za jedzenie zamawiane za pośrednictwem platformy pyszne.pl

Sądzę, że administratorzy i projektanci serwisów ecommerce powinno poważnie rozważyć uwzględnienie tej technologii w swoich obszarach zainteresowań.

9. Powiadomienia PUSH

Czy powiadomienia PUSH powinniśmy potraktować jako krótkotrwałą modę czy jako zupełnie nowy trend? Czas pokaże. Dziś powiadomienia nie są już tylko domeną aplikacji mobilnych, używa ich już GMAIL, Facebook i wielu, wielu innych. Dziś powiadomienia są świetnym narzędziem do przykuwania atencji użytkownika i docierania do niego z konkretnym komunikatem. Osobiście uważam, że długość trendu będzie bezpośrednią pochodną od intensyfikacji tych działań. Podobnie jak w 20 lat temu popularnością cieszyły się różnej maści formaty bannerowe, które im bardziej były intruzywne tym krócej „żyły”.

10. Dark mode.

Po erze hałasu w internecie, gdy to strony www serwowały nam migające, grające treści, niedające się zamknąć z powodu „uciekających krzyżyków” przyszedł czas na zmianę. Dziś automatyczne uruchamianie muzyki przy ładowaniu się strony nie jest dobrze widziane. Idziemy jednak o krok dalej. Wersja DARK MODE na stronach internetowych ma powodować, że nasze oczy będą się mniej męczyły, gdy przeglądamy stronę w ciemnym pokoju. Dodatkowym jej atutem jest zwiększenie komfortu surfowania po sieci, w łóżku, szczególnie gdy obok ktoś śpi 🙂

Łukasz Świrgał

Łukasz Świrgał

CEO

Z marketingiem związany od ponad 15 lat, swoją karierę rozpoczynał od samych podstaw jako telemarketer. Szybko otrzymał zatrudnienie w agencji reklamowej, a następnie w drukarni. W 2005 rozpoczął pracę w Powszechnym Domu Kredytowym gdzie odpowiadał za komunikację online oraz projektowanie graficzne materiałów promocyjnych. Dwa lata później objął stanowisko Specjalisty ds reklam online i serwisów WWW. Dwa lata później przeprowadził się do Warszawy gdzie pracował na stanowisku Online Marketing Managera w Deutsche Bank PBC SA. Odpowiadał wówczas za serwisy internetowe Banku, promocje produktów inwestycyjnych, depozytowych i hipotecznych w internecie. Jest współtwórcą produktu – konta internetowego dbNET. Od 2011 związany z firmą Tax Care SA na stanowisku Dyrektora Departamentu Marketingu. W 2014 założył Brandwise (aktualnie Brandwise Group). Prelegent na wielu konferencjach branżowych, autor publikacji o tematyce marketingowej, wykładowca Fundacji Twoje Inicjatywa w ramach cyklu edukacyjnego „Biznes krok po kroku”..

Adwise Group
Zobacz co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić.

Jesteśmy agencją marketingu zintegrowanego, specjalizująca się w skutecznej komunikacji oraz tworzeniu unikatowych narzędzi marketingowych.

zobacz więcej

Produkujemy filmy i animacje biznesowe szybko i efektywnie trafiające z komunikatem do odbiorców. Nasze produkcje dopasowujemy do celów i budżetu Klienta.

zobacz więcej

Kancelarię adwokacką Barbary Bil na tle innych kancelarii wyróżnia to, że zespół posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyte w działach prawnych małych firm oraz korporacji, zarówno polskich, jak i zagranicznych.

zobacz więcej