„Nie ma Cię w Internecie? Nie istniejesz!” powiedzenie to pojawiło się w obiegu z chwilą, gdy nastała era popularnych serwisów społecznościowych.

Klient dzisiaj zanim podejmie decyzję zakupową lubi sprawdzić opinie w Internecie na temat firmy, w której chce coś kupić lub firmy, z którą chce rozpocząć współpracę. Przedsiębiorcy mają tego świadomość i bardzo szeroko wykorzystują social media w celu reklamy i promocji swoich produktów i usług.

Wpisując w pole wyszukiwania na portalu społecznościowym Facebook słowo „konkurs”, portal wyszuka nam ich od kilku do kilkudziesięciu. Jest to cały czas bardzo popularna forma prowadzenia akcji marketingowych, gdyż lubimy rywalizację, a jeszcze bardziej nagrody. Dodatkowo zorganizowanie tego rodzaju akcji promocyjnej nie wiąże się z dużymi kosztami po stronie organizatora, a jednocześnie przywiązuje uczestnika do marki.

Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy, że istnieje cienka granica pomiędzy konkursem a loterią promocyjną. Często jest tak, że organizator miał na celu organizację konkursu, jednakże po zapoznaniu się z zasadami akcji promocyjnej okazuje się, że nie jest to w rzeczywistości konkurs a loteria promocyjna.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych – grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Ustawa wyróżnia różne rodzaje gier losowych, w tym m.in. właśnie loterie promocyjne.

Zasady organizacji loterii promocyjnej są ściśle regulowane przez przepisy ww. ustawy. W celu jej organizacji należy uprzednio uzyskać odpowiednie zezwolenie od dyrektora izby administracji skarbowej, na którego obszarze właściwości miejscowej są prowadzone tego rodzaju gry. W przypadku, gdy zorganizujemy loterię promocyjną bez takiego zezwolenia, grozi nam kara pieniężna oraz odpowiedzialność karno-skarbowa. Do wniosku o zezwolenie na urządzenie loterii promocyjnej należy załączyć m.in projekt regulaminu, przekazać dokumenty potwierdzające legalność źródeł pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na organizację loterii czy zaświadczenia o niezaleganiu z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa, należności celnych oraz składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Organy podatkowe dotychczas dość jednolicie stwierdzały, że jeżeli o wyniku akcji promocyjnej decyduje losowanie to mamy wówczas do czynienia z loterią i na tej podstawie nakładały kary pieniężne na organizatorów tego rodzaju akcji promocyjnych. W ubiegłym roku tj. 9 lutego 2019 roku pojawił się bardzo ciekawy wyrok Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi (sygn. akt III SA/Łd 950/18), który miejmy nadzieję zmieni dotychczasowe stanowisko organów skarbowych. Pełną treść wyroku przeczytasz tutaj.

Sąd ten bowiem uznał, że jeżeli uczestnictwo w akcji promocyjnej nie wymagało nabycia towaru, usługi bądź innego dowodu udziału w grze to nie można mówić o loterii promocyjnej, albowiem zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach hazardowych w loterii promocyjnej „uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii”.

Mamy nadzieję, że dzięki temu wyrokowi, wykształci się nowe podejście do interpretacji zawiłych przepisów ustawy o grach hazardowych. Na chwilę obecną nadal zalecamy ostrożność przy konstruowaniu konkursów i nieuzależnianie wygranej od elementu losowości, a także śledzenie orzecznictwa sądów administracyjnych.

Konkurs, w odróżnieniu od loterii promocyjnej, może zorganizować w zasadzie każdy i co do zasady nie wymaga to spełnienia takich szczególnych przesłanek jak np. uzyskania zgody określonego organu państwowego. Konkurs jest przyrzeczeniem publicznym nagrody za najlepsze wykonanie zadania konkursowego określonego regulaminem konkursu np. stworzenie dzieła według zasad konkursu. Przyrzeczenie publiczne uregulowane jest w art. 919 – 921 Kodeksie cywilnego.

Cechą konkursu jest więc to, że w celu zdobycia nagrody, uczestnicy konkursu między sobą rywalizują, podejmując działania określone regulaminem konkursu, a zwycięzca zostaje wybrany na podstawie efektu tychże działań, według subiektywnych kryteriów organizatora konkursu. Podczas, gdy w przypadku loterii promocyjnej mamy do czynienia najczęściej z samym czynnikiem losowym.

W przypadku, gdy o wygranej będą decydować dwa różne czynniki np. wymyślenie nazwy dla produktu i wygrana w losowaniu, to w takim przypadku o uznaniu działania za konkurs lub loterię promocyjną zadecyduje czynnik, który ma bezpośredni wpływ na zdobycie nagrody przez osobę uczestniczącą. W wyroku NSA z 4 lutego 1998 r., sygn. akt II SA 1273/97  czytamy W każdym, bowiem konkursie określane są zawsze warunki precyzujące sposób zachowania się osoby pragnącej w nim uczestniczyć. Dopiero po ich spełnieniu dochodzi do podziału nagród najczęściej w drodze losowania, a więc już bez wpływu zachowania się osób uczestniczących na tym etapie w konkursie na uzyskanie nagród” – co oznacza, że mamy do czynienia z grą losową, gdy brak jest wpływu zachowania się osób uczestniczących na zdobycie nagrody.

Na koniec warto wskazać, że organizując konkursy w mediach społecznościowych nie można zapominać o regulaminach serwisów społecznościowych.

Dla przykładu, organizując konkurs na Facebooku, należy opracować regulamin pod organizowany konkurs, w którym należy określić warunki i zasady konkursu. Co ważne, zapisy regulaminu konkursu muszą także zawierać zapisy np. zwalniające serwis Facebook z odpowiedzialności za organizowany konkurs oraz informację, że konkurs nie jest w żaden sposób sponsorowany, popierany ani przeprowadzany przez serwis Facebook ani z nim związany.

 

Barbara Bil

Adwokat w Kancelaria Bil

Od 2013 r. zarządza kancelarią adwokacką i wspiera przedsiębiorców w budowaniu bezpiecznych biznesów. Specjalizuje się w przygotowywaniu umów handlowych bezpiecznych dla przedsiębiorców, przekształceniach i łączeniach spółek, prawie pracy oraz prawie reklamy. Prowadzi bloga praktycyprawa.pl na łamach, którego wyjaśnia, jak rozumieć i mądrze stosować prawo w prowadzonym biznesie. Kancelaria Bil obsługuje firmy z rynku mediów i reklamy, pośrednictwa finansowego, ubezpieczeń i bankowości, biura rachunkowe, twórców i freelancerów, a także przedsiębiorców z branży kosmetycznej..

Adwise Group
Zobacz co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić.

Jesteśmy agencją marketingu zintegrowanego, specjalizująca się w skutecznej komunikacji oraz tworzeniu unikatowych narzędzi marketingowych.

zobacz więcej

Produkujemy filmy i animacje biznesowe szybko i efektywnie trafiające z komunikatem do odbiorców. Nasze produkcje dopasowujemy do celów i budżetu Klienta.

zobacz więcej

Kancelarię adwokacką Barbary Bil na tle innych kancelarii wyróżnia to, że zespół posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobyte w działach prawnych małych firm oraz korporacji, zarówno polskich, jak i zagranicznych.

zobacz więcej